Wartości odżywcze majonezu
Wszystkie, Zdrowa żywność

Majonez – Co warto o nim wiedzieć?

Wartości odżywcze majonezu

Majonez – wartość odżywcza, kaloryczność

Majonez to wysokokaloryczny dodatek wielu potraw. W 100 g znajduję się ponad 70 g tłuszczu, co czyni majonez bardzo kalorycznym produktem (700 kcal/100 g). Ze względu na to, iż podstawą majonezu jest olej oraz żółtka jaj, składa się głównie z tłuszczu. Ocet dodawany do majonezu obniża pH i nadaje mu charakterystyczny smak. W majonezie, ze względu na przewagę oleju roślinnego, znajduje się spora ilość wielonienasyconych i jednonienasyconych kwasów tłuszczowych. Należy jednak pamiętać, że zawiera on również cholesterol, stąd nie należy stosować go w dużych ilościach. Majonez ma znikomą zawartość węglowodanów, co sprawia, że jego indeks glikemiczny jest zerowy.

Jaki majonez wybierać?

Wybierając majonez należy kierować się następującymi kryteriami: brak jaj w proszku, E385 (EDTA), substancji konserwujących, stabilizujących, zagęszczających, sztucznych aromatów, skrobi oraz kwasu fosforowego. W klasycznej wersji majonezu zawartość tłuszczu stanowi około 80%. Na rynku można znaleźć majonez light, który zawiera znacznie mniej tłuszczu, jednak jego obniżona ilość rekompensowana jest dodatkiem substancji takich jak skrobia.

Jaki majonez wybierać?
Jak zrobić majonez?

Jak zrobić majonez?

Przed wykorzystaniem jajek należy je dobrze umyć i wyparzyć, gdyż niedomyte mogą stanowić źródło zatrucia salmonellą. Tutaj przewagę mają majonezy kupne, do produkcji których wykorzystuje się pasteryzowane jajka. Cała tajemnica dobrego majonezu tkwi w odpowiednim wymieszaniu składników. Należy bardzo powoli dolewać olej do żółtek, pod koniec dodając ocet. Domowy majonez psuje się szybciej niż ten kupny, dlatego nie należy przetrzymywać go zbyt długo.

Czym zastąpić majonez?

Dobrym zamiennikiem majonezu jest jogurt naturalny lub grecki, które nie tylko mają mniej tłuszczu, ale stanowią również dobre źródło białka. Alternatywą jest również dip na bazie oliwy z oliwek i jogurtu. W celu zachowania smaku majonezu korzystniejsze będzie wymieszanie jogurtu z łyżką majonezu.

Czym zastąpić majonez?
Majonez wegański

Majonez wegański

Majonez wegański, tak jak tradycyjny robiony jest na bazie oleju roślinnego, a substytutem jajek jest aquafaba, czyli zalewa po ciecierzycy, a także mleko lub białko sojowe. Od tradycyjnego różni się brakiem cholesterolu, ale jego kaloryczność jest podobna. Wegański majonez dobrze sprawdzi się dla osób, które muszą unikać cholesterolu w diecie. Dla tych, którzy lubią niekonwencjonalne połączenia do przygotowania wege majonezu można wykorzystać orzechy nerkowca.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *