Skuteczne odchudzanie

Jak przygotować pełnowartościowego hamburgera?

Hamburger – wysokokaloryczny fast food podbijający podniebienia niejednego konsumenta. Ich duże spożycie wiąże się z ryzykiem chorób cywilizacyjnych, takich jak otyłość, cukrzyca, nadciśnienie czy nowotwory. To jak bardzo kaloryczny i niezdrowy będzie zależy od tego co do niego dodamy.

Największe zagrożenie stanowią gotowe, pakowane burgery, który są mieszanką tłuszczu, cukru, soli oraz konserwantów, a średnia kaloryczność to aż 800 kcal. Modyfikacja składników może zmienić hamburgera w pełnowartościowe danie, które będzie 2-3 razy mniej kaloryczne, a o kilka razy bardziej wartościowe.

Closeup Photo of a Tasty Big Burger. Fast Food. Delicious Unhealthy Food. Juicy Grilled Ground Meat with Fresh Vegetables and Bun. Traditional American Cuisine.
Fast Food Burger and Fresh Vegetables, onion with tomatoes and lettuce

Zaczynając od mięsa – najbardziej smakowo komponuje się wołowina. Dobrej jakości mięso obroni się smakiem, nie ma potrzeby wzbogacania go o wzmacniacze smaku. Należy kupować mięso w sprawdzonych miejscach, w kawałku i mielić we własnym zakresie lub w sklepie, gdyż gotowe mieszanki zawierają w składzie dużą ilość konserwantów o działaniu kancerogennym. Warto wybierać mięso z drobiu, które wyróżnia się wysoką zawartością pełnowartościowego białka, a niską tłuszczu.

Sposób obróbki kulinarnej będzie wpływał na finalną wartość odżywczą burgera. Tradycyjne smażenie jest procesem bardzo agresywny, a dodatek majonezu, bekonu czy sera żółtego stanowi nie lada obciążenie dla organizmu. Najlepiej wybierać grillowanie w grillu elektrycznym, dzięki czemu zapobiega się wchłanianiu dodatkowej porcji tłuszczu i ogranicza powstawanie toksycznych związków.

Również wybór bułki będzie istotny, zamiast białego pieczywa, które ubogie jest w składniki odżywcze warto sięgać po pełnoziarniste bułki (grahamkę lub razową), które doskonale podniosą wartość odżywczą burgera.
Sos jest kolejnym elementem, który może bardzo zwiększyć kaloryczność dania, głównie ze względu na obecność majonezu, który można zastąpić sosem na bazie jogurtu greckiego lub musztardy.

Warzywa stanowią duże urozmaicenie dania. Poza tradycyjnymi, takimi jak pomidor i ogórek warto wzbogacić burgera cukinią, bakłażanem, papryką czy awokado – im więcej świeżych warzyw, tym wyższa wartość odżywcza.

Dla osób lubiących nie tylko mięsne smaki dobrze sprawdzą się opcje roślinne ze strączkami, grzybami czy innymi warzywami z dodatkiem kasz, np. jaglanej, komosy. Pod warunkiem, że nie dodamy do niego dużej ilości oleju i majonezu, taka opcja będzie najkorzystniejsza.

Friends enjoying lunch time together.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *