Skuteczne odchudzanie

10 faktów i mitów dietetycznych

Gluten szkodzi każdemu – MIT

Nie zaleca się wykluczenia glutenu z diety bez konkretnych przeciwskazań, takich jak celiakia, alergia i nieceliakalna nadwrażliwość na gluten. Zastąpienie produktów zbożowych bezglutenowymi zamiennikami, które najczęściej mają niską wartość odżywczą i są wysokoprzetworzone, może prowadzić do niedoborów. Bez odpowiednich wskazań nie zaleca się przechodzić na dietę bezglutenową.

Na brak energii najlepszy jest cukier – MIT

Bardzo często przy nagłym spadku energii sięgamy po coś słodkiego mając nadzieję na szybki powrót do sił. Po zjedzeniu produktów bogatych w cukry proste poziom glukozy podnosi się, ale równie szybko spada, pozornie dodając nam energii.

sugar-addiction-QYTLPP5

Chęć na słodycze wywołana jest wzrostem poziom tryptofanu we krwi, co powoduje jego wzmożone przenikanie do mózgu, gdzie stanowi prekursor do wytwarzania serotoniny – hormonu szczęścia. Aby zapewnić sobie energię na dłużej warto sięgnąć po banana, który oprócz energii będzie dostarczał tryptofan.

Woda gazowana jest niezdrowa – MIT

Woda gazowana od niegazowanej różni się jedynie nasyceniem dwutlenkiem węgla. Gazowana woda nie polecana jest w przypadku nadkwasoty, zgagi, czy zaburzeń trawienia. Zdrowe osoby mogą ją pić bez żadnych ograniczeń.

Ziemniaki i pieczywo tuczą – MIT

Wzrost masy ciała spowodowany jest jedynie nadmiarem kalorii w diecie. Ziemniaki stanowią dobre źródło witaminy c, a także dzięki wysokiemu indeksowi sytości sycą na dłużej, podobnie jak pełnoziarniste pieczywo, które dostarcza węglowodany złożone, witaminy oraz składniki mineralne, stad włączenie ich do diety jest zdecydowanie korzystne.

Miód do słodzenia jest lepszy niż cukier – MIT

Miód pod wpływem wysokiej temperatury traci swoje właściwości, głównie przez straty enzymów, a także witamin termolabilnych, które podczas podgrzewania ulegają rozpadowi. Stanowi głównie mieszaninę glukozy i sacharozy, a jego indeks glikemiczny jest niewiele niższy od cukru. Miód zaleca się spożywać bez wstępnej obróbki cieplnej – wtedy będzie wykazywał właściwości zdrowotne.

Omijanie śniadań lub kolacji jako metoda na odchudzanie – MIT

Aby organizm jak najlepiej przyswoił składniki odżywcze istotne jest regularne dostarczanie pożywienia, omijanie któregokolwiek z posiłków będzie tylko działało na niekorzyść. Niejedzenie śniadań będzie skutkowało brakiem energii, a także większą chęcią podjadania w godzinach wieczornych. Brak kolacji może prowadzić do nocnego podjadania i nagłych spadków glukozy we krwi.

honey-in-honeycomb-NKMWPYG
cup-of-coffe-with-milk-on-a-dark-background-hot-la-SLXM6Q3

Żywność light jest zawsze lepsza – MIT

W produktach typu light kaloryczność zmniejszona jest o 30%, przez zastąpienie tłuszczu lub cukru innymi składnikami. Często wiąże się to z dodatkiem skrobi, zagęstników i konserwantów, które mogą obniżać wartość odżywczą produktu. Żywność typu light może stanowić uzupełnienie racjonalnej diety, natomiast nie powinna opierać się tylko na ich wyborze.

Kawa z mlekiem jest szkodliwa – MIT

Picie kawy z mlekiem nie jest w żaden sposób szkodliwe, a nawet dzięki temu, że jest łagodniejsza w niektórych przypadkach będzie korzystniejsze. Dodatek mleka nie wpływa na działanie kofeiny, stąd wybór czarny czy biała zależy wyłącznie od preferencji smakowych.

Tyjemy od konkretnych produktów – MIT

Przyrost masy ciała spowodowany jest nadwyżką kalorii, nie konkretnymi produktami. Niezależnie od rodzaju żywności, jeżeli bilans kaloryczny będzie większy od zapotrzebowania, waga będzie się zwiększała.

Łączenie pomidora z ogórkiem jest niezdrowe – MIT

Ogórek zawiera askorbinazę, która rozkłada witaminę C obecną w pomidorach. Natomiast enzym ten potrzebuje czasu aby zadziałać, a ponadto nie powoduje niedoborów witaminy C. Askorbinaza w środowisku pH poniżej 5 ulega dezaktywacji, stąd dodatek soku z cytryny lub octu będzie znosił działanie enzymu.

cucumbers-tomatoes-and-chili-peppers-GH4UUFX

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *