Skuteczne odchudzanie, Wszystkie

Światowy Dzień Frytek

Frytki – czy mogą być zdrowe?

Podstawa dania, czyli ziemniaki same w sobie nie są wysokokaloryczne, ani niekorzystne dla zdrowia, natomiast proces smażenia sprawia, że kaloryczność i zdrowotność dania diametralnie się zmienia.

Smażenie stanowi ryzyko dla zdrowia, gdyż w jego wyniku powstaje akryloamid, który ma działanie rakotwórcze. Ponadto smażenie sprawia, że żywność wchłania bardzo dużą ilość tłuszczu. Karbowane frytki robione są z pulpy ziemniaczanej, co powoduje, że pochłaniają go znacznie więcej, dlatego lepszym wyborem są gładkie. Porcja frytek to średnio 250-300 kcal, czyli mniej więcej tyle ile mają 3 banany.

Frytki (3)
Frytki (2)

Same w sobie ziemniaki są cennym produktem w diecie, stanowią dobre źródło witaminy C, potasu, witamin z grupy B, magnezu, żelaza, fosforu, cynku, miedzi oraz manganu. Obniżają ciśnienie, wspomagają proces krzepnięcia krwi, a także usprawniają pracę jelit.

Sposób przygotowania pozwala na zmniejszenie kaloryczność aż o połowę, a także zminimalizowanie ryzyka powstawania szkodliwych związków. Najlepszym wyborem jest pieczenie ziemniaków w łupince z dodatkiem dużej ilości ziół. Tak przygotowane są niskokaloryczne (80 kcal w 100 g), stanowią dobre źródło błonnika, ale nie podrażniają mechanicznie przewodu pokarmowego, tak jak w przypadku kasz gruboziarnistych, stąd mogą je spożywać osoby z wrzodami żołądka. Dodatek ziół podnosi walory smakowe, a dzięki ich właściwościom antyoksydacyjnym hamuje szkodliwe procesy utleniania.

Kolejnym elementem jest obecność dużej ilości soli, a także częste towarzystwo tłustych sosów na bazie majonezu lub śmietany. Sos można przygotować na bazie jogurtu, ketchupu lub musztardy. Sięgając po frytki warto spożywać je jako dodatek do dania, a nie jako samodzielny posiłek. Warzywa oraz dobre źródło białka (chude mięso, rośliny strączkowe) zwiększa się wartość odżywczą i sytość posiłku.

Frytki (4)
Frytki (1)

Ziemniaki niekoniecznie muszą być podstawą, frytki równie dobrze można przygotować z innych warzyw. Najlepiej sprawdzą się bataty, marchewka, seler, pietruszka, cukinia i burak. Podobnie jak w przypadku ziemniaków najkorzystniejszą opcją jest pieczenie – tak przygotowane stanowią dobre urozmaicenie diety i mogą się pojawiać się znacznie częściej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *