Skuteczne odchudzanie, Wszystkie

Światowy Dzień Czekolady

Czekolada – powszechnie lubiany słodki przysmak, który posiada wiele właściwości prozdrowotnych. Niestety czekolada czekoladzie nierówna. Jaką zatem powinno się wybierać, aby stanowiła cenny dodatek do diety?

Przy wyborze należy kierować się zawartością masy kakaowej – im więcej tym lepiej. Najlepszym wyborem będzie czekolada gorzka o zawartości kakao powyżej 70%. Biała to mieszanina tłuszczu kakaowego i cukru, w mlecznej obecność masy kakaowej jest poniżej 50%, co rekompensowane jest dużym dodatkiem cukru. W deserowej natomiast ilość miazgi kakaowej waha się od 30 do 70%.

Mówiąc o dobroczynnym wpływie czekolady na zdrowie ma się na myśli głównie gorzką, gdyż mleczna, deserowa i biała ze względu na mniej wartościowy skład nie będą działać tak korzystnie.

Closeup of tasty chocolate cake with chocolate chunks on baking sheet.
Pieces of natural dark chocolate on wooden table

Właściwości czekolady:

  • stanowi źródło polifenoli, które zmniejszają procesy zapalne, korzystnie wpływają na naczynia krwionośne, chronią przed miażdżycą,
  • obniża ciśnienie krwi (nie dotyczy to czekolady mlecznej i białej, gdyż cukier w nich obecny zmniejsza ten efekt),
  • zawarte w niej kakao korzystnie wpływa na pracę mózgu,
  • dzięki zawartości kofeiny wykazuje działanie pobudzające układ nerwowy,
  • kakao bogate jest w resweratrol, który zmniejsza ryzyko wystąpienia Alzheimera,
  • stanowi dobre źródło żelaza, zwiększa wchłanianie cynku,
  • w czekoladzie przeważają nasycone kwasy tłuszczowe, które w diecie nie powinny pojawiać się w dużych ilościach – zwiększają poziom złego cholesterolu. Efekt ten jednak maskuje obecność fitosteroli, które konkurują z cholesterolem o wchłanianie z pożywienia.

Czekolada zawiera składniki mogące działać uzależniająco, takie jak: teobrominę, kofeinę, fenyloetyloaminę, tryptofan. Wpływają one na poczucie szczęścia i poprawę nastroju.

Dobrej jakości czekolada zawiera: miazgę kakaową, masę kakaową, ziarna kakao, masło kakaowe, cukier oraz lecytynę do upłynnienia.

Dodatki, których należy szczególnie unikać przy wyborze czekolady:

  • syrop glukozowo-fruktozowy,
  • syrop glukozowy,
  • olej palmowy, masło shea,
  • polirycynooleinian poliglicerolu (E47),
  • tłuszcz mleczny, odtłuszczone kakao w proszku, duża ilość cukru – składniki te świadczą o niskiej jakości czekolady.
Dark and milk chocolate bar whole and chopped in ceramic plate with cocoa beans over grey linen cloth as background. Flat lay, space
Strawberry in chocolate, close up. Chocolate fondue

Należy jednak pamiętać, iż czekolada powinna stanowić dodatek do racjonalnej diety, a nie jej podstawę. Przy umiarkowanym spożyciu będzie wykazywała korzystny efekt, natomiast częste sięganie po nią może przyczyniać się do otyłości, cukrzycy, a także przy nieprzestrzeganiu higieny, do chorób jamy ustnej (zapalenia dziąseł, próchnicy).

Duża ilość psychoaktywnych substancji może spowodować częstsze sięganie po czekoladę i uzależniać od słodkiego smaku. Tabliczka czekolady zawiera średnio 500 kcal, dlatego tym bardziej zaleca się zachować umiar w jej spożyciu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *