Skuteczne odchudzanie, Wszystkie

Superfoods

Ponad 60 % osób uniknęłoby poważnych chorób, gdyby w porę zmieniło nawyki żywieniowe. Każdego roku coraz większa ilość Polaków choruje i umiera z powodu otyłości i jej powikłań – nadciśnienia, cukrzycy, chorób układu krążenia, zaburzeń kardiologicznych. Każdego dnia u setek osób dochodzi do zawału serca lub udaru mózgu. Każdego dnia coraz większa ilość Polaków słyszy, że rozpoznano u nich nowotwór. Czy istnieje zatem super jedzenie, które zabezpiecza komórki naszego organizmu przed chorobami? Tak!

Superfoods to żywność bogata w składniki uważane za szczególnie korzystne dla zdrowia i dobrego samopoczucia, a także chroniące przed rozwojem określonych chorób. Super jedzenie wyróżnia wysoka zawartość cennych składników tj. minerały, witaminy, antyoksydanty.

Superfoods (3)
Superfoods (1)

Najwyższą wartość odżywczą i zawartość związków bioaktywnych zawierają przede wszystkim lokalne surowce sezonowe, dlatego zacznijmy od Polskich bogactw:

1) Porzeczki – bogate źródło polifenoli. Najlepiej sięgać po czarne, które zawierają 3-4 razy więcej antyoksydantów niż ich jasne odmiany.
2) Jarmuż – skarbnica wartości odżywczych. Jest bogaty w białko, błonnik, wapń, żelazo, fosfor oraz cynk. Już jedna porcja jarmużu (szklanka) dostarcza dziennego zapotrzebowania na witaminę C oraz witaminę K.
3) Maliny – to silny antyoksydant o działaniu przeciwzapalnym, przeciwdrobnoustrojowym, przeciwwirusowym. Poza polifenolami maliny zawierają witaminy z grupy B i foliany. Ze względu na zawartość kwasu ferulowego i beta-sitosterolu w malinach, zauważono hamowanie rozwoju nowotworu – zarówno łagodnego, jak i złośliwego.
4) Siemię lniane – bogate źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych, stanowiące konkurencję z nasionami chia. Zawarte w nim kwasy ALA obniżają poziom cholesterolu i trójglicerydów we krwi.
5) Truskawki – doskonałe źródło witaminy C, lepsze niż cytrusy. Warto sięgać po dojrzałe, które zawierają ok. 20 % więcej witaminy C niż owoce dojrzewające. Truskawki zawierają kwas elagowy – przeciwutleniacz wspierający układ odpornościowy.

6) Borówki – aktywność antyoksydacyjna zawarta w borówkach jest uznawana za jedną z najwyższych spośród wszystkich owoców. Owoc ten jest doskonałym źródłem antocyjanów oraz całej gamy innych polifenoli np.: karetonoidów i kwasów organicznych. Zawierają witaminy C,E oraz K.
7) Czosnek – nazywany naturalnym antybiotykiem. Działa antybakteryjnie, wspomagająco w infekcjach oraz obniża ciśnienie krwi. Zawiera foliany, witaminę C oraz potas.
8) Pietruszka – 100g natki pietruszki pokrywa ponad dwukrotnie dzienne zapotrzebowanie organizmu na witaminę C. Jest także doskonałym źródłem witaminy K oraz potasu i żelaza. Dzięki flawonoidom i chlorofilowi ma silne działanie antyoksydacyjne.
9) Orzechy włoskie – wśród orzechów wykazują najwyższą zdolność antyutleniającą. Zawierają L-argininę – aminokwas chroniący przed zakrzepami, który wpływa na rozszerzanie naczyń wieńcowych.

Superfoods (2)
Superfoods (5)

Podane powyżej produkty stanowią tylko kilka przykładów żywności superfoods, poza nimi zalicza się do niej m.in. rokitnik, czarnuszkę czy cebulę. Zanim sięgniemy po produkty superfoods z importu (takie jak awokado, nasiona chia, czy chlorella) warto wybierać te lokalne, które będą wykazywały dużo wyższe działanie antynowotworowe oraz antyoksydacyjne.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *